Göteborgare mot Stockholmare 1-1



För ett tag sedan när jag var i Göteborg upptäckte jag att det faktiskt låg sanning bakom myten att göteborgare lurar turister som pratar stockholmska. Taxichaffisen försökte lura skiten av mig bara för att jag är stockholmare. Detta är min 100 procentiga övertygelse.

När taxi turen från flygplatsen till sahlgrenska var klar ville chauffören ha 480 kronor. Hm...säkert att resan gick på 480 spänn, ellerhur!  Och när jag ifrågasatte priset hävdar han att tacksametern är trasig men att 480 är det fasta priset ( borde man som taxichaufför inte upplysa om detta innan påbörjad resa?)
När jag sedan ber om ett kvitto, gissa....... just det...  även kvitto utskrivaren var trasig just denna dag, denna körning. Men han var villig att skriva ett handskrivet kvitto på en ut riven sida ur ett kollegieblock, hm.... funkar detta även när man ska hämta ut pengar på banken i Göteborg tro?
När han sedan skrivit färdigt
kvittot ber jag att få låna pennan, tar kvittot och skriver av  taxinumret, (jo visst, glömde säga att jag åkte med ett av de största taxibolagen i Göteborg alltså inte svart taxi man kan bli mörkrädd för mindre) sedan ber jag honom signera, jag har ju signaturen på taxi kortet så det är ju ingen ide att han "förfalskar" sin egen signatur. Behöver jag påpeka att den tidigare pratglada, trevliga taxichauffören nu förvandlades till en tyst, besvärad taxichaufför?

Men som de flesta stockholmare som lever ett så hektiskt storstadsliv, har jag ännu inte hunnit skickat in detta kvitto till verken taxi bolaget eller Robert Aschberg på insider. Så om taxichaffisen läser detta så kan du sluta svettas nu, jag har nämligen råkat städa bort kvittot. och om jag mot förmodan någon dag skulle finna det igen så gör jag nog om den till en tavla. Så chaffisen God Jul på dig. Om du någonsin har vägarna förbi storstan så hojta till så ska jag visa dig runt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0