Ett tipps när din katt kan mer om din dator än du

När jag äntligen har lyckats intala iallafall mig själv att jag nog e ganska hyfsad på dator trotts allt så slås denna illusion brutalt i bitar av  en katt

Jag  satt som bäst och amatör hackade när katten efter många desperata försök för att fånga min uppmärksamhet tydligen fick nog och bestämmde sig för att hämnas. Med ett nonchalant  flin hoppar hon upp på tangentbrädan och efter några snabba men bestämda knapptryckningar hoppar hon ner igen, lägger sig i mitt knä och spinner nedlåtande. Döm om min förvåning när jag tittar upp på skärmen och bilden nu är helt upp och ner. Desperat försöker jag trycka på knapparna i det område där jag tyckte att hon konsentrerat sina tass tryckningar. Men nej då, inget händer, iallafall inte det jag vill ska hända.

Till sist tvingas jag bita i det sura äpplet och erkänna att jag just blivit överlisstad av en katt, så med risk för att bli stämplad "BIMBO" får jag nu börja ringa runt bland mina pc användande vänner och höra mig för om vilka knapptryckningar som kan lösa mitt lilla bekymmer. Men ingen tycks kunna överlista denna datakunniga  katt. Men jag får till sist rådet att ringa upp pc-citys suport ( tack Björn). Sagt och gjort. Men för att finna nummret till suporten måste jag logga in på deras sida och med musen klicka mig fram till telefonnummret. Men det är väll jätte enkelt tänker ni. NEEEJJJJJJJJJJJJJJ  det är det INTTTTTTEEEEEEEEEEEEEEE !
Musen är nämligen "kattinställd" på spegelvänt .

Men där jag brister i kunskap vinner jag i beslutsamhet, så några svettiga minuter senare når jag den engelstalande suporten som hjärtligt skrattar åt mitt lilla bekymmer, och berättar att jag är långt ifrån den enda som råkat ut för detta "kattknep". Tydligen är denna skärmvändande hämndaktion flitigt använd innom kattsamhället. Någon tapper själ reser tydligen runt i vårt avlånga land ,och så fort vi lämnat lägenheten passar han på att lära ut  kortkommandon  till pc till våra bittra hemmakatter.

Så när er katt med nochig min hoppar upp på tangentbordet och med snabba små tasstryckningar trycker in kortkomandot för upp&nervänd skärm trycker ni ctrl + alt + pil upp, hoppar ner lägger er i kattens knä och börjar lite nöjt tugga på hans svans.
.
                                                                                     .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0